Bekijk hier de persfoto's van het eerste grote evenement
STEEN-GOED!
Van Art Nouveau tot art deco
Keramiek van Edgard Aubry en Roger Guérin
dat het Clockarium organiseert van 28 september 2007 tot en met 28 januari 2008.
Meer info...
De fotograaf van deze foto's heet Michaël Muller (Les Arsillières, 30 -
B6590 MOMIGNIES) Tel +32 479 737 567 contact@macrographisme.com
Deze foto's mogen enkel en uitsluitend gebruikt worden voor de promotie van de tentoonstelling in het Clockarium.
>> Edgard Aubry (Châtelet, 1880 - Bouffioulx, 1943) - Werken van 1908 tot 1937
1. Set van twee vazen met een gevlamde versiering in een naturalistische Art nouveau -stijl, opgeglazuurd met groen op een lichte oker ondergrond.
Zoutgeglazuurd steengoed, gedraaid, Edgard Aubry (signatuur).
2. Vaas “soliflore”, geglazuurd met blauwe en oranjegele accenten. Het uitgerekte silhouet uitlopend in een ui-vorm is een vegetale overname van de Art nouveau glazeniers.
3. Eivormige vaas met lange hals. Aanvullingskleuren dik opgeglazuurd met oranje op een groene ondergrond wat een ruw organisch quasi vulkanisch karakter geeft.
4. Vaas geel opgeglazuurd (een heel moeilijk verworven effect) dat zich lijkt te vermengen met de subtiele groene en blauwe ondergrond. Het gevlamde decor, zo typisch voor dit steengoed uit het begin van de eeuw, weerspiegelt de wisselvallige schoonheid van de natuur en is een ware oogstreling.
5. Twee eendenkoppen in reliëf ontwikkelen zich langs beide zijden van de aparte vaasvorm. De glazuren met hun organisch karakter lijken de natuurlijke omgeving van het dier op te wekken.
6. Gestileerde vaas met blauw opgeglazuurd en in naaldboomvorm. Verrassende vormen met geometrische inspiratie worden uitgevoerd in de art deco - stijl.
7. Cilindervormige vaas met geometrische versieringen in art deco – stijl. De invloed van de primitieve kunsten is heel belangrijk tijdens de twee wereldoorlogen.
8. Indrukwekkend set van vaas met onderstel in art deco – stijl. De vaas in gevlamd decor wordt omringd met een ijzeren montuurversiering, met rolslak vormen en met bloemen, ontspringend in de sokkel waarop het rust. De symbiose van materie en techniek onthult prachtig het samen streven van de ambachtslui naar een vernieuwing van de kunst.
12. Een vaasfries met apen onthult het meesterschap van de keramisten van Bouffioulx zowel van het bakken als van het esthetisch spel (vorm/decor, licht/donkercontrast, bescheiden/dynamisch).
Zoutgeglazuurd steengoed, vormgegoten, Roger Guérin (signatuur).
13. Geometrische vaas met dominant okeremail. De concentrische opeenstapeling onthult de kennis en de scheppingskracht van het vuurambacht in de jaren 1920-1930.
Zoutgeglazuurd steengoed, vormgegoten, Roger Guérin (signatuur).
14. Vaas in balustervorm met gebroken zijden. Het email onthult een heel mooie blauwachtige en subtiel groene kristallisatie. Mooi geometrisch art deco werk naar een keramische vooroudervorm “obus” of “houwitsergranaat” genoemd.
Zoutgeglazuurd steengoed, vormgegoten, Roger Guérin (signatuur).
>> Roger Guérin zijn samenwerking – kunstuitvoeringen
Zijn meesterschap in grès heeft Roger Guérin bekend gemaakt tot over de grenzen.
Gerenommeerde kunstenaars doen beroep op deze meester om hun scheppingen in zoutgeglazuurd steengoed uit te laten voeren.
15. “Possidere”, indrukwekkende sculptuur van Marcel Wolfers(1909-1910), uitgevoerd door Roger Guérin (c. 1920). Allegorie van het bezit, een symbolistisch thema verwijzend naar de eeuwige strijd van de mens met de natuur.
Twee mannen proberen uit alle macht een paard dat steigert, te temmen. Het bruine emailglazuur op een lichte ondergrond onderstreept het ruwe, wilde en krachtige karakter van het werk. De steengoedtechniek laat de uitvoering toe van monumentaal buitenwerk.
Zoutgeglazuurd steengoed, Roger Guérin en Marcel Wolfers (signaturen).
16. “Crepusculum” of “Schemerlicht” of “Familie”, indrukwekkende sculptuur van Marcel Wolfers(1910), uitgevoerd door Roger Guérin (c. 1920). Allegorie van moeder, vader en kind – voorstelling verenigd in een kronkelende beweging.
De steengoedtechniek laat de uitvoering toe van monumentaal buitenwerk.
Zoutgeglazuurd steengoed, Roger Guérin en Marcel Wolfers (signaturen).
17. “De Kus” van de Nederlandse beeldhouwer Cris Agterberg (c. 1925) uitgevoerd door Roger Guérin. De voorstelling toont ons een koppel verstrengeld in een intense kus. De vorm met symbolistische inslag lijkt te ontstaan uit de materie.
Bij het oogstrelen van het lichaam van de verliefden onderstrepen de subtiele glazuren de sensualiteit van het oeuvre.
Zoutgeglazuurd steengoed, Roger Guérin en Cris Agterberg (signaturen).
20. Vaas getekend door Cris Agterberg, uitgevoerd door Roger Guérin (c. 1925). In art deco – stijl met eenvoudige vormen en kleuren maar expressief. Drie reliëfmotieven met spiraalversiering omgeven de hals en geven een evenwichtige uitstraling.
Zoutgeglazuurd steengoed, uitvoering Roger Guérin (signatuur) en beeldhouwwerk van Cris Agterberg (monogram).
21. Vaas met blauwgradaties herinnert aan de Chinese Song monochrome vazen. Het samenspel van de baktechniek met de ijzerwerkversiering onderstreept enigszins de visuele kracht van de glazuurlagen. Deze samensmelting is klassiek voor de art deco.
Zoutgeglazuurd steengoed, Roger Guérin (signatuur) en ijzermontuur van François Carion(monogram).