Het Clockarium Museum in Brussel

Guérin en Aubry tentoonstelling

Voor de eerste maal pakt het Clockarium uit met een groot evenement van 28 september 2007 tot en met 28 januari 2008 :

STEEN-GOED!

Van Art Nouveau tot art deco
Keramiek van Edgard Aubry en Roger Guérin

Die tijdelijke tentoonstelling is nu gedaan.

Het Clockarium had u uitgenodigt om een tot nu toe weinig bestudeerd Belgisch keramiekpatrimonium te ontdekken: het oeuvre van twee keramisten Edgard Aubry (1880-1943) en Roger Guérin (1896-1954). Vanaf 28 september 2007 kon u een honderdtal van hun mooiste werken in grès komen bewonderen uitgevoerd in Bouffioulx (België, de streek van Châtelet).

Tijdens de tentoonstelling was het museum toegankelijk voor individuelen op zaterdag om 11u05 voor een geleid bezoek in het Nederlands.
Groepen stellen wij geleide bezoeken voor op aanvraag van dinsdag tot en met vrijdag.
Bekijk de persfoto's.
Informations en français.

>> Steengoed of grès?

Rond 1900 wordt grès als materie met een harde zingende en bijna ondoorlaatbare scherf, aan hoge temperatuur gebakken, herontdekt dankzij het succes van het Japonisme. Deze keramiek wordt enorm gewaardeerd omwille van zijn verrassende, soms gespikkelde en van het toeval afhangende glazuren. Kwaliteit, techniek en chemisch onderzoek geven de creaties een uniek karakter mee en dit in de grootste eenvoud.

“Grès salé”? Het zoutgeglazuurd steengoed wordt verwerkt in een houtgestookte oven. Bij een oventemperatuur van ongeveer 1300°C wordt zout of natrium in de oven gegooid. Door de hitte verandert het zout zich in sodadampen die zich, na vermenging met het kiezelzuur in de klei, als een doorzichtige glazuurlaag aan de stukken vasthechten.

>> Edgard Aubry (1880-1943) en Roger Guérin (1896 - 1954)

Deze twee meesters van het grès zijn afkomstig uit Bouffioulx in Henegouwen, dat al vanaf de 15de eeuw een traditionele productie van steengoed kent. De keramisten Aubry en Guérin scheppen hun mooiste stukken tussen 1900 en 1930. Bouffioulx beleeft onder deze meesters een nieuw creatief tijdperk!

>> Van Art nouveau tot art deco… de rode draad

Met de Art Nouveau in het begin van de XXste eeuw, brengt het chemische onderzoek van de ambachtslui een heropbloei van de sector op gang. Het motto “Kunst voor allen” lokt een debat uit over de toegepaste- of de “lagere” kunsten versus de “hogere” kunsten. Zowel de keramisten als de ijzerbewerkers en de glazeniers worden uitgenodigd op de avant-gardesalons. De keramiek gaat integraal deel uitmaken van de vernieuwende kunstproducties.

Edgard Aubry en Roger Guérin zullen elk op beurt, dankzij hun onderzoeken over email en meer bepaald het zoutglazuur in een gestookte oven, deelnemen aan deze vernieuwingsdrang. Het is echter in de art deco - periode dat het kunstgrès haar grootste successen oogst. De vormen evolueren en passen zich aan de tijdsgeest aan.

Zeg niet “’t zijn maar potten en kruiken!” Ontdek echter de pracht in vorm en kleur! De vazen voor één of meerdere bloemen, met hun zachte golvende lijnen en op de natuur geïnspireerde decors, worden “coloquintes”, “soliflores”,…enz. genoemd. Langzaam gaan ze plaats ruimen voor meer geometrische vormen. Vazen met eenvoudige, strakke en symmetrische vormen, bolle of hoekige buiken, met gebroken zijden, lange smalle of korte dikke halzen en geciseleerde decors maken dan furore.

In 1925 stellen Edgard Aubry en Roger Guérin hun werken tentoon op de befaamde tentoonstelling “L’Exposition Internationale des Arts Décoratifs “ te Parijs. De economische naoorlogse dwangmaatregelen brengen een wijziging in de productielogica mee en er wordt meer rationalisme doorgevoerd.

Kunstenaars zoals Edgard Aubry, zetten hun onderzoeken verder, proberen de ader “Van de Velde” uit zonder zich te isoleren en hun band met de primaire materie ‘de aarde’ te ontkennen. Anderen zoals Roger Guérin, hebben andere interesses en criteria ten overstaan van het grès binnen de brede waaier van de keramiekproductie. Ondanks de wens om de authenticiteit te bewaren, opent Guérin zijn atelier op zoek naar nieuwe bronnen en gaat hij samenwerken met beeldhouwers zoals Marcel Wolfers, Cris Agterberg, Domain Ingels, Theo Van Rijswijk, G. Muller en ijzerbewerker zoals François Carion.

>> Waar en wanneer?

Het Clockarium Museum, Reyerslaan 163 te 1030 Brussel (klik hier om het plan te bekijken)

Bereikbaarheid: metro – tram 23, 24 en25 (halte Diamant), bus 11, 12, 21, 28 29 en 79 (halte Roodebeek)

Datum: 28 september 2007 t/m 28 januari 2008. Gesloten op 24.12.2007 tot en met 06.01.2008.

Open

  • Individuele bezoekers: zaterdag voor een geleid bezoek in het Nederlands om 11u05 stipt,
    en donderdag en zondag voor een geleid bezoek in het Frans om 15u05 stipt; reservatie verplicht!
  • Groepen: geleid bezoek op aanvraag van dinsdag tot en met vrijdag (in het Nederlands, Frans of Engels).
  • Bezoek: omgeveer 1u30.

Die tijdelijke tentoonstelling is nu gedaan.

Tarieven:

  • Individueel: 6€; Reductie: voor Senioren: 5€; Studenten: 3€.
  • Groepen: 4€ per persoon + 50€per gids (10 to 16 personen per gids). Meer inlichtingen (.doc)...

Deelname aan:

Catalogus: prachtig geïllustreerd en tweetalig (Nederlands/Frans)

Organisatie van Nocturnes en evenementen voor Bedrijven.

De tijdelijke tentoonstelling gaat door op het eerste verdiep. De permanente collectie faienceklokken van internationale oorsprong blijft toegankelijk en staat herschikt op het tweede en derde verdiep.

Bekijk ook ons persbericht in MSWord formaat (.doc) en onze persfoto's.

Telefonisch antwoordapparaat: +32(0)2 732 08 28.

Informations sur l'expo Guérin & Aubry en français.
 

Een initiatief met de steun van
 

Musée Clockarium Museum - Museo - Muzeum - Museu
© Het Clockarium® Museum vzw 2001 - 2017. Alle rechten voorbehouden.
163 Auguste Reyerslaan - 1030 Brussel / Schaarbeek - België
Antwoordapparaat: +32 (0)2 732.08.28
E-mail doorsturen

Belgische Belgische hart-vlag hart-vlag

Free hosting on JSM-Hosting - Revisie: 9/09/17